Namibian-kiertomatka marraskuussa 2018

Pitkään haaveeni on ollut käydä Afrikassa, juuri tarkemmin määrittelemättä missä valtiossa. Tänä keväänä tarjoutui houkutteleva tilaisuus pienen eteläiseen Afrikkaan erikoistuneen Koonono-matkanjärjestäjän opastettuun parin viikon Namibian-kiertomatkaan.

Aurinkoa, lämpöä, upeaa lentoa ja villieläinten bongausta synkän talven keskelle.

Laitan tänne kuvia ja matkakokemuksia palasina, koska aivan kaikkea ei saa kätevästi yhteen blogiartikkeliin.

20181115_170403
Majapaikassamme norsut ja muut eläimet tulivat kirjaimellisesti kämppäni terassin taakse juomaan auringonlaskun jälkeen.

Minulle odotetuin osa ensimmäistä Afrikan-matkaani oli nähdä villieläimiä luonnon keskellä.  Eläintarhoissa ja muutenkin ihmisten keskellä Aasiassakin nähnyt etenkin norsuja, mutta myös leijonia, seeproja ja kirahveja.

Namibiassa koimme kuitenkin villieläimet vapaina ja lähempää kuin olen aiemmin kokenut.

Ensin on alla matkamme ohjelman perusrunko.

Myöhemmin koetan kirjoittaa eläimistä, ruoasta ja muusta Nähdään pian! koetusta. Olihan tämä luultavasti elämäni tähän asti ikimuistoisin matka.

Matkaohjelma: Namibian-kiertomatka

la 10.11.2018

Laskeuduimme Namibiaan Windhoekin lentokentälle aamupäivällä. Lentomme menivät Qatar Airwaysilla Dohaan (noin 6t) ja sieltä Windhoekiin (noin 9t 40min). Ensimmäinen majoituksemme oli Hotel Safari www.safarihotels.com.
su 11.11.2018

Kiertomatkamme alkoi. Aamulla oli mahdollisuus käydä Hosiannan kirkossa kuulemassa virren veisuuta, tai lepäillä hieman pitempään, koska jatkossa aamumme olisivat yleensä aikaisia. Puolelta päivin lähdimme etelään kohti maailman korkeimpia dyynejä. Kuljimme  toista tuntia matkaten ylänköä, siirryimme Kauriin kääntöpiirin eteläpuolelle ja laskeuduimme Namibian autiomaan laidoille ja majapaikkaamme, Little Sossus Lodgeen, lähellä Sesriemia www.littlesossus.com.
ma 12.11.2018

Lähdimme liikkeelle ennen auringonnousua ja ajoimme kohti Sossusvlein dyynejä. Loppumatkan kuljimme avojeepeillä. Halukkaat ehtivät kiivetä noin 3 km matkan Sossusvlei-dyynille aamuauringon täyttäessä maisemat kauniilla väreillä. Tähän aikaan dyynit ovat kauneimmillaan.

Minulle tuo pitkä nousu +32 asteen helteessä tuntui liian kovalta, joten tyydyin puolikkaaseen kierrokseen.

Täältä matka jatkui kohti rannikkoa ja Swakopmundia. Matkalla näimme jo ainakin muutamia seeproja, hyppyantilooppeja ja strutseja. Majoituimme kaksi yötä Hotel Schweizerhausissa. www.schweizerhaus.net.

ti 13.11.2018Kävimme Valaskalalahdella meriristeilyllä. Näimme joitakin Afrikan korvahylkeitä pelikaneeja, joista muutama tuli tekemään tuttavuutttakin laivan kannelle. Ilmeisesti tuulisen ja kylmän sään takia emme kohdanneet delfiinejä flamingoja tai valaita  Nautimme meri-ilmasta, ja laivalla myös kevyen brunssin paikallisten ostereiden ja skumpan kera.
 ke 14.11.2018

Ajoimme alkuun rannikkoa myötäillen pohjoiseen, kunnes käännyimme sisämaahan. Ylitettyämme aavikon nousimme Damaramaan ylängölle. Ohitimme Namibian korkeimman vuoren Brandbergin.

Näimme pieniä kyliä, vuohia ja aasikärryjä, Teiden varsilla kohtasimme aavikkonorsujen kulkureiteistä varoittavat liikennemerkit. Majoitus  oli luonnon keskellä mukavissa Khorixas Lodge -majoissa. www.nwr.com.na.

to 15.11.2018

Kävimme katsomassa 4000–6000 vuotta vanhoja kalliokaiverruksia, jotka ovat eteläisen Afrikan vanhimman alkuperäiskansan, sanien aikaansaannoksia. Paikka on UNESCOn maailmanperintökohde.

Kiersimme myös kivettyneessä ”metsässä”, jossa ihmettelimme ilmeisesti satoja miljoonia vuosia vanhoja puunrunkoja.

Siirryimme seuraavaksi kohti pohjoista. Ryhmäni yöpyi Palmwag Lodge -majoissa. https://www.palmwaglodge.com,

pe 16.11.2018

Matkamme jatkui pohjoiseen kohti Opuwoa. Liikuimme vielä alueella, jolla aavikkonorsut liikkuvat. Perillä Opuwossa kävimme himbakylässä, jossa perinteisesti pukeutuneet ja punaokralla itsensä kaunistaneet paimentolaiskansan jäsenet esittelivät elämäänsä. Majoitus oli Ohakane-vierasmajoissa. http://www.namibian.org/travel/lodging/private/ohakane.htm
la 17.11.2018Ajoimme Ambomaan Oniipaan, jossa yövyimme poikkeuksellisesti yhden sijaan kaksi yötä. Nyt olimme jo Namibian tiheimmin asutulla alueella.
su 18.11.2018

Tänään oli aamulla tarjolla historiallinen kierros kirkon pitkän historian lähetyötoiminnasta kiinnostuneille. Luvassa oli käynti Omandongossa, jonne ensimmäiset suomalaiset lähetystyöntekijät saapuivat vuonna 1870. Omulongassa

Vierailin itsekin muun ryhmän mukana Olukondassa Martti ja Frieda Rautasen entisessä kodissa, joka toimii nykyisin Nakambale-museona sekä heidän rakentamassaan kirkossa ja perhehaudalla.

Olukondassa nautimme perinteisen amboaterian hirssipuuroineen, luomukanoineen ja villipinaatteineen ja jauhojuomineen. Sain jauhojuoman alas ottamalla painikkeeksi oluen. 🙂

ma 19.11.2018Siirryimme 2ihmisten valtakunnasta leijonakuninkaan hallitsemaan valtakuntaan”, kuten toinen oppaamme Olle Eriksson asian osuvasti sanoi. Näimme norsuja, mutta myös monia kirahveja, seeproja ja antilooppeja, ja atenkin antilooppeja eri lajeja. Majoituimme Okaukuejoon, www.nwr.com.na . Siellä oli hieno valaistu eläinten juomapaikka, jossa oli kiinnostavaa seurata päivällisen jälkeen norsuja ja kirahveja. Jos jaksaisi valvoa yöhön tai herätä aikaisin aamusta,  voisi nähdä ihan eri eläimiä.
ti 20.11.2018Nyt oli tarjolla varhainen aamuajelu kello 6:n Okaukuejon ympäristössä, jos halusi ottaa lisää eläinkuvia. Päivällä siirryimme reittiämme takaisin seuraavaan majapaikkaan Namutoniin.

Aamuajelulla käyneet saivat parempia kuia leopardeista, mutta gepardia ei tainnut kukaan vieläkään onnistua kuvaamaan. Eläinten juomapaikalla  etenkin pitkällä kameraputkella varustautuneet saivat upeita kuvia leijonista, sarvikuonoista ja muista eläimistä.

ke 22.11.2018Aamulla vielä ajelimme puistossa. Sitten siirryimme noin 350 kilometrin paluumatkalle kohti Windhoekiin.
pe 23.11.2018ja

la 24.11.2018

Perjantain vietimme jo Windhoekissa. Kävimme vielä yhdessä koko porukalla nykyisin valtiollisessa Martti Ahtisaari -koulussa ja Suomen suurlähetystössä ja paikallisessa käsityömyymälässä. Loppupäivä jäi omaa aikaa tuliaisostoksille, nähtävyyksille tai vai rentoutumiselle. Edessä oli enää vain yhteinen päivällinen ja paluu Suomeen seuraavana päivänä.

Matkamme aikana ajoimme oppaidemme Olle ja Stefan Erikssonin mukaan autolla yhteensä noin 3500 kilometriä Namibiassa, joka on pinta-alaltaan noin tuplat Suomen kokoinen.